Halfpenny Bridge, genoemd naar de oorspronkelijke tol, werd in 1792 gebouwd uit natuursteen en kreeg van English Heritage (Engelse monumentenzorg) de status van Historisch Monument. De brug, die de A361 over de rivier de Theems voert, heeft een halfronde hoofdboog van 15,5 meter met een hoogte in het midden van 4,4 meter en een totale breedte van 6,75 meter.
Probleem
Er zaten scheuren in de omtrek van de hoofdboog, ongeveer 500 mm van de westelijke en oostelijke elevatie. Dit, tezamen met een algemene verslechtering van het metselwerk, gaf aanleiding tot bezorgdheid over de structurele integriteit van de boog. De structurele renovatie van de boog zou worden uitgevoerd door hechting en verankering van alle scheuren. De werkzaamheden die onder toezicht stonden van English Heritage, moesten worden uitgevoerd vanaf een ponton en vóór Pasen klaar zijn om het verkeer op rivier niet te belemmeren.
Oplossing van Helifix
De scheuren werden gehecht door 15 paar met mortel verankerde roestvaststalen ankers met een kleine diameter in onder een hoek aangebrachte gaten te installeren.
Er werden sponningen aangebracht in de bestaande voegen, waarna lange spiraalvormige roestvaststalen wapeningsstaven met cementmortel om en om in de lintvoegen in de sluitstenen werden gehecht.
Opnieuw voegen van alle sponningen vond plaats met een speciale kalkmortel die was geformuleerd om te passen bij de bestaande mortel, zowel qua kleur als consistentie.
De geheel onzichtbare reparaties lieten de historische brug uiterlijk onveranderd en werden goedgekeurd door zowel Gloucestershire Highways als English Heritage.