Deze brug die Baran Road over de bovenloop van de rivier de Clydach in Wales voert, heeft een halfronde boog met een overspanning van 7,34 meter en een hoogte in het midden van 3,45 meter. De boog, bruggenhoofden en zwikken bestaan uit natuursteen, terwijl de borstweringen bestaan uit doorlopend metselwerk.
Probleem
Na een recente beoordeling werd de brug beperkt tot een bruto voertuiggewicht van 7,5 ton, waardoor niet langer werd voldaan aan de eisen voor wegbruggen. Hoewel de algemene constructie in vrij goede staat verkeerde, had ongeveer 10% – 20% van het metselwerk losse voegen en zat er geen mortel bij de geboortelijn. Bovendien waren de zwikken en borstweringen gedeeltelijk bedekt met klimop, terwijl de onderkant van de boog was bedekt met uitgeloogde kalkaanslag.
Oplossing van Helifix
Analyse met behulp van het ASSARC-programma voor beoordeling van de boog.
Reparatieprogramma opgesteld met behulp van het MARSYS- computerprogramma.
Alle vegetatie werd verwijderd en de uitgeloogde aanslag werd gezandstraald met fijn glas.
Roestvaststalen spiraalvormige wapeningsstaven werden gehecht in sponningen – die in radiale en in lengterichting waren uitgefreesd in de onderkant van de boog – terwijl ingrijpende spiraalvormige ankers onder rechte hoeken ten opzichte van de staven op snijpunten in het raster werden geïnstalleerd. Het hele systeem werd ingekapseld met lijm.
De ontbrekende voegen werden uitgeschraapt en opnieuw gevoegd tot een diepte van 75 mm-100 mm en de hele constructie werd bovendien opnieuw gevoegd met een goedgekeurd kalk/zandmengsel.
De onzichtbare reparaties en versterking veroorzaakten minimale verstoring van de brugstructuur en de brug bleef uiterlijk vrijwel onveranderd. De gewichtsbeperkingen werden opgeheven – het maximale draagvermogen werd verhoogd van 7,5 naar 40 ton om te voldoen aan de huidige eisen.